Jak na to v pestré třídě
7 min.
Ukázky pedagogické práce s pestrou třídou ze škol po celém Česku. Rozhovory s řediteli, učiteli, asistenty i žáky. Webináře pro učitelskou inspiraci, jak přistupovat k dětem diferenciovaně, včetně výuky žáků cizinců.
Zásady desatera úspěšné práce s heterogenní třídou:
- 1. Dodržujeme rituály navozující žákům pocit „my“
- 2. Používáme ve výuce jednoduchý jazyk a vizuální oporu
- 3. Upravujeme pracovní prostředí pro realizaci otevřeného vyučování
- 4. Používáme gradované slovní úlohy
- 5. Vytváříme pestré učební situace
- 6. Ujišťujeme se, že si všichni žáci vědí rady
- 7. Umožňujeme žákům pracovat svým tempem
- 8. Používáme ve výuce kotvicí aktivity
- 9. Nastavujeme efektivně formativní hodnocení
- 10. Podporujeme žádoucí chování žáků
Publikace ke stažení:
- Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou (PDF, 10 MB)
Check-list ke stažení:
Libouchec
Desatero – díl I. (zásady 1, 3 a 10)
Olomouc
Desatero – díl II. (zásady 2, 5, 6 a 9)
Krnov
Desatero – díl III. (zásady 4, 7 a 8)
Záznam webináře se připravuje.
Další inspirace přímo ze škol
Kutná Hora
Role asistenta pedagoga při sociálním začleňování žáků s OMJ
Karlovy Vary
Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ
Slatiňany
Třídnické hodiny na 2. stupni
V ZŠ Slatiňany zavedli pravidelné třídnické hodiny a pochvalují si jejich přínos jak pro pedagogický sbor, tak pro třídní kolektivy. Natočili jsme třídnickou hodinu v 6. ročníku věnovanou vnímání emocí v těle a také rozhovory s třídním učitelem a zástupkyní ředitele. Proč by právě své emoce měly žáci ve škole zkoumat? A proč je toto téma vhodné pro třídnickou hodinu?
Zeleneč
Třídní management a práce s pravidly
Klatovy
Podpora nadání na 2. stupni
Jak podporovat nadané žáky na 2. stupni základní školy? Reportáž ze ZŠ Čapkova v Klatovech ukazuje práci učitelů v hodinách barevné matematiky, barevné češtiny a pokročilé angličtiny. Jak rozdělovat úlohy podle obtížnosti, jak nadaným vytvořit prostor pro realizaci odvážnějších projektů, jako je třídní časopis, školní podcast nebo výroba originálních robotů? Vedli jsme rozhovory s učiteli i paní ředitelkou.
.