Studenti zvažují nástup do armády
Současná situace na Ukrajině přináší mezi studenty středních škol zvýšený zájem o budoucí kariéru v armádě nebo i chuť hlásit se do nejrůznějších zahraničních armád a bojových uskupení. Jak mají učitelé reagovat na tento zájem?
Kde hledat informace? Jaká je válka? Na to jsme se ptali Pavla Krále, klinického psychologa a profesionálního vojáka. Věnuje se klinické psychologii ve Vojenské nemocnici a účastnil se několika zahraničních misí. "Pokud chce někdo jít do armády, věřte tomu, že při vstupním řízení dostane spoustu možností si to rozmyslet nebo nemusí být přijat. Pokud jste pedagogové, a student má podle vás pět pohromadě, nebojte se ho tedy podpořit v jeho záměru,” říká Pavel Král. Ve válce je ale zároveň spousta lidí, kteří chtějí ubližovat a zabíjet, a proto tam jsou. “Realita války je opravdu jiná, než si lidé myslí.” zdůrazňuje vojenský psycholog. “To, co je v knihách a filmech, to není reálný obraz. Válka způsobuje zranění fyzická i psychická, a to často na celý život. Prožitek války je tak diametrálně odlišný od reality mírového života, že se pak vojáci těžko zařazují do normálního života a ocitají se se svými zážitky v samotě.”
Další zkušenosti
Inkluze žáků z Ukrajiny v praxi v ZŠ Jižní na Praze 4 – 1. díl
V základní škole Jižní na Praze 4 studuje ve školním roce 2022/23 již přes osmdesát žáků z Ukrajiny, nově příchozích po únoru 2022 i z dřívějších let. V prvním díle třídílného seriálu dobré praxe z této školy přinášíme informace o vzdělávacím programu, projektovém dni, adaptaci, výuce a hodnocení žáků z Ukrajiny.
„Důležitá je empatie“: Kamila Finková založila adaptační skupinu a školní klub pro děti z Ukrajiny
Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu, které fungovaly od března do srpna 2022. Založila je pro nově příchozí děti z Ukrajiny v souvislosti s probíhajícím válečným konfliktem. V projektu zúročila svoje zkušenosti ze zahraničí i ze speciálního školství. Za důležitý faktor pro realizaci podobné aktivity považuje empatii vůči uprchlíkům. Výraznou pomocí byla předchozí zkušenost zaměstnanců školky s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Video: Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu
Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu, které fungovaly od března do srpna 2022. Založila je pro nově příchozí děti z Ukrajiny v souvislosti s probíhajícím válečným konfliktem. V projektu zúročila svoje zkušenosti ze zahraničí i ze speciálního školství. Za důležitý faktor pro realizaci podobné aktivity považuje empatii vůči uprchlíkům. Výraznou pomocí byla předchozí zkušenost zaměstnanců školky s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání
Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.
Video: Založení adaptační skupiny v mateřské škole a online supervize – tipy z praxe
Vedení MŠ Větrná v Českých Budějovicích se k pomoci uprchlíkům z Ukrajiny rozhodlo postavit čelem. Od března do srpna 2022 mohly děti a rodiče využít v rámci MŠ školní klub a adaptační skupinu. Metodickou podporu při zakládání skupiny poskytlo krajské pracoviště NPI ČR. Vedoucí pracoviště Edita Nevoralová přibližuje zkušenosti se zakládáním adaptační skupiny a také s online supervizí, kterou nabízeli učitelům ve školním roce 2021/22. Častým tématem supervize byla podpora žáků s OMJ.
Děti mají ambice, my se je snažíme naplnit. Učíme pedagogy, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem, říká koordinátor
Výuka žáků s odlišným mateřským jazykem má svá specifika. Nejde jen o to, aktivně je zapojit do procesu učení. Je třeba žákům i jejich rodičům poskytnout zázemí a srozumitelné informace. Oporou může být i školní psycholožka. Školy mohou na podpůrné programy čerpat dotace. Koordinátor péče o žáky s OMJ Martin Šuk uvádí příklady efektivních kroků ze své čtyřleté praxe.