„Někdo má strach a někdo ne. Nic z toho není špatně“

2 min.

Jak s dětmi ve škole komunikovat o současném dění na Ukrajině? Hlavně otevřeně, autenticky a dobře dětem naslouchat. To radí Gabriela Dymešová, která působí na katedře psychologie pedagogické fakulty UK, je členkou České asociace pro psychoterapii a působí v Rafael institutu.

„První věc je uvědomit si, jak to prožívám já. Co cítím, co si myslím. A pak se nebát povídat si o tom s dětmi. Protože, co se může stát nejhoršího? Že jsou děti ve škole se svými názory a pocity bojkotovány. A to dělá potom mnohem větší neplechu, než když si s nimi o válce povídáme. Takže být otevření, dobře naslouchat otázkám, zkusit na ně otevřeně autenticky odpovědět, klidně říkat, co si myslím.“ říká Gabriela Dymešová. „A důležité je nehodnotit, co si děti myslí a cítí. Někdo má strach a někdo ne, a nic z toho není špatně. Spíš si s nimi o tom úplně obyčejně povídat.“


Další zkušenosti

Český kantor si dokáže poradit v každé situaci, říká krajská koordinátorka

Práce s heterogenní třídou I

Inkluze žáků z Ukrajiny v praxi v ZŠ Jižní na Praze 4 – 1. díl

V základní škole Jižní na Praze 4 studuje ve školním roce 2022/23 již přes osmdesát žáků z Ukrajiny, nově příchozích po únoru 2022 i z dřívějších let. V prvním díle třídílného seriálu dobré praxe z této školy přinášíme informace o vzdělávacím programu, projektovém dni, adaptaci, výuce a hodnocení žáků z Ukrajiny.

„Důležitá je empatie“: Kamila Finková založila adaptační skupinu a školní klub pro děti z Ukrajiny

Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu, které fungovaly od března do srpna 2022. Založila je pro nově příchozí děti z Ukrajiny v souvislosti s probíhajícím válečným konfliktem. V projektu zúročila svoje zkušenosti ze zahraničí i ze speciálního školství. Za důležitý faktor pro realizaci podobné aktivity považuje empatii vůči uprchlíkům. Výraznou pomocí byla předchozí zkušenost zaměstnanců školky s dětmi s odlišným mateřským jazykem.

Video: Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu

Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu, které fungovaly od března do srpna 2022. Založila je pro nově příchozí děti z Ukrajiny v souvislosti s probíhajícím válečným konfliktem. V projektu zúročila svoje zkušenosti ze zahraničí i ze speciálního školství. Za důležitý faktor pro realizaci podobné aktivity považuje empatii vůči uprchlíkům. Výraznou pomocí byla předchozí zkušenost zaměstnanců školky s dětmi s odlišným mateřským jazykem.

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Video: Založení adaptační skupiny v mateřské škole a online supervize – tipy z praxe

Vedení MŠ Větrná v Českých Budějovicích se k pomoci uprchlíkům z Ukrajiny rozhodlo postavit čelem. Od března do srpna 2022 mohly děti a rodiče využít v rámci MŠ školní klub a adaptační skupinu. Metodickou podporu při zakládání skupiny poskytlo krajské pracoviště NPI ČR. Vedoucí pracoviště Edita Nevoralová přibližuje zkušenosti se zakládáním adaptační skupiny a také s online supervizí, kterou nabízeli učitelům ve školním roce 2021/22. Častým tématem supervize byla podpora žáků s OMJ.

Musíte být psychologem, utěšovatelem i pomocníkem, říká učitelka Veronika Novoselová

Děčín, Praha, Olomouc. Jak cizince vtáhnout do hry? - Kopie

Děčín, Praha, Olomouc. Jak cizince vtáhnout do hry?

Intenzivní kurzy. Dvacet hodin češtiny týdně

Děti mají ambice, my se je snažíme naplnit. Učíme pedagogy, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem, říká koordinátor

Výuka žáků s odlišným mateřským jazykem má svá specifika. Nejde jen o to, aktivně je zapojit do procesu učení. Je třeba žákům i jejich rodičům poskytnout zázemí a srozumitelné informace. Oporou může být i školní psycholožka. Školy mohou na podpůrné programy čerpat dotace. Koordinátor péče o žáky s OMJ Martin Šuk uvádí příklady efektivních kroků ze své čtyřleté praxe.

Děti se z emocí mohly vymalovat

„Někdo má strach a někdo ne. Nic z toho není špatně“

„Nevíme, co bude dál, ale ve škole se nám líbí“

Je to jako vyučování v malotřídní škole, říká učitelka

Studenti zvažují nástup do armády

Jak se daří začleňování dětí přicházejících z Ukrajiny v rodinné základní škole

Absence se na Ukrajině tolik neřeší, často stačí SMS od rodičů

Láme se to už v první hodině, říkají autoři kurzu češtiny