Materiály na podporu výuky češtiny jako druhého jazyka – APIV A

4 min.

Tým pracovníků projektu Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem: APIV A, který je zaměřený na metodickou podporu společného vzdělávání, připravil pro pedagogy MŠ a ZŠ vzdělávající děti a žáky-cizince a žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v češtině jako druhém jazyce metodické, výukové a další materiály:

Nástroj pro ověřování jazykových kompetencí z češtiny jako druhého jazyka u žáků ZŠ s OMJ zahrnuje:

  • Jazykový test z češtiny
  • Rozhovor učitele se žákem s OMJ
  • Učitelovo hodnocení jazykové kompetence žáka v češtině.

Tyto dílčí nástroje mohou být použity komplexně k hlubší jazykové diagnostice žáka nebo samostatně.

Jazykový test z češtiny pomáhá učiteli zjistit, se kterými komunikačními dovednostmi v češtině jako druhém jazyce mají žáci s OMJ v různých komunikačních situacích v českém školním prostředí problémy. Je zpracován pro dvě kategorie žáků ZŠ: 3.–5. a 6.–9. ročník. Test je víceúrovňový, zjišťuje slabé a silné stránky žákovy jazykové způsobilosti v češtině v jednotlivých řečových dovednostech (čtení, poslech, mluvení a psaní) od úrovně A1 až po B2 dle SERRJ (CEFR). Pro jeho použití u nových žáků se předpokládá minimálně 3 až 6 měsíců pobytu v českém školním prostředí.

Rozhovor se žákem s odlišným mateřským jazykem a Učitelovo hodnocení jazykové kompetence žáka v češtině jsou jednoduché nástroje, které mapují jazykové zázemí žáka s OMJ nebo jeho aktuální úroveň osvojení češtiny jako druhého jazyka a potřebu podpory ve výuce češtiny. Mohou být použity kdykoliv v průběhu školní docházky v případě potřeby optimalizace procesu výuky češtiny u daného žáka, popřípadě i při nástupu nového žáka do školy.

Podrobnější informace o nástroji najdete na https://cizinci.npi.cz/vystupy-z-projektu-apiv-a/; Záznam z webináře pro zadavatele a hodnotitele testu z češtiny pro žáky s OMJ - YouTube


V projektu byly dále vytvořeny metodické a výukové/pracovní materiály (MVM) pro MŠ a ZŠ, které poskytují pedagogům metodická doporučení jak rozvíjet jednotlivé komunikační dovednosti dětí a žáků s OMJ v češtině v situacích české školy  a vést je k dosažení vyšší jazykové úrovně podle SERRJ  (CEFR). Vedle toho obsahují i pracovní listy s různě náročnými texty, cvičeními, úkoly, obrázky, které lze použít přímo ve výuce. Materiály jsou zpracovány podle věkových kategorií dětí a žáků: poslední ročník MŠ, 1.–2. roč. ZŠ a 3.–9. roč. ZŠ. Materiály pro 3.–9. ročník ZŠ navazují koncepčně na jazykový test z češtiny a ukazují, jak pracovat s dosaženými výsledky testu a dále rozvíjet žákovy komunikační dovednosti v češtině.

Vybrané obrázky jsou nabídnuty pedagogům také v samostatné obrázkové bance.

Další materiál, Jak pracovat s volně dostupnými pexesy, ukazuje na příkladech jak vybírat a využívat pro účely výuky češtiny jako druhého jazyka u dětí a žáků s OMJ volně dostupná pexesa vzhledem k věku a kognitivní vyspělosti dítěte/žáka i dosažené úrovni jeho jazykových kompetencí v češtině (A0–A1).

Metodické a výukové/pracovní materiály jsou volně dostupné z: https://cizinci.npi.cz/vystupy-z-projektu-apiv-a/


Více informací o projektu APIV A: Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem