Absence se na Ukrajině tolik neřeší, často stačí SMS od rodičů

2 min.

Text o tom, jak funguje školství na Ukrajině, vznikl na základě rozhovoru s Mgr. Olenou Keronyak. Ukrajinkou, která pracuje jako koordinátorka péče o žáky s odlišným mateřským jazykem na ZŠ Kořenského na pražském Smíchově.

Spolu s ní odpovídala její dcera Viktoriya Keronyak, lingvistka, která vystudovala obor ruský jazyk a literatura na Filozofické fakultě MU, a předtím studovala na ukrajinských školách.

Začněme obecnými informacemi. Oficiálním jazykem ve školním prostředí na Ukrajině je ukrajinština. V mnohých částech Ukrajiny se mluví rusky, a i když dítě oficiálně chodí do ukrajinské školy, neznamená to, že umí ukrajinsky. Viktoriya Keronyak upřesňuje, že má několik kamarádů, kteří chodili do ukrajinských škol, mluvit však neumí. Buď pouze rozumí, nebo používají „suržyk“ – směs ukrajinštiny a ruštiny. Také lidé ze Zakarpatí mají svůj dialekt, kterému každý Ukrajinec nemusí rozumět.

V současné době prochází ukrajinské školství reformou nazývanou Nová ukrajinská škola (NUŠ). Z jedenáctileté povinné školní docházky se přechází na dvanáctiletou. Podle této reformy budou mít děti, které nastoupily do školy od roku 2017, úplné střední vzdělání po dvanácti letech studia. Základní všeobecné vzdělávání by nyní mělo trvat čtyři roky, pátý ročník školy se počítá jako střední vzdělávání. Po pěti letech (v České republice devátá třída) žáci absolvují postupovou zkoušku, aby mohli pokračovat ve vyšším stupni středního vzdělávání (před reformou trval vyšší stupeň střední školy dva roky, nyní tři).

DÁLE SE DOČTETE:

Jak je to na Ukrajině s odklady?
Jak se omlouvají absence?
Jak se pracuje s dětmi se specifickými poruchami?


Další zkušenosti

Inkluze žáků z Ukrajiny v praxi v ZŠ Jižní na Praze 4 – 1. díl

V základní škole Jižní na Praze 4 studuje ve školním roce 2022/23 již přes osmdesát žáků z Ukrajiny, nově příchozích po únoru 2022 i z dřívějších let. V prvním díle třídílného seriálu dobré praxe z této školy přinášíme informace o vzdělávacím programu, projektovém dni, adaptaci, výuce a hodnocení žáků z Ukrajiny.

„Důležitá je empatie“: Kamila Finková založila adaptační skupinu a školní klub pro děti z Ukrajiny

Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu, které fungovaly od března do srpna 2022. Založila je pro nově příchozí děti z Ukrajiny v souvislosti s probíhajícím válečným konfliktem. V projektu zúročila svoje zkušenosti ze zahraničí i ze speciálního školství. Za důležitý faktor pro realizaci podobné aktivity považuje empatii vůči uprchlíkům. Výraznou pomocí byla předchozí zkušenost zaměstnanců školky s dětmi s odlišným mateřským jazykem.

Video: Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu

Kamila Finková, ředitelka MŠ Větrná v Českých Budějovicích, představuje školní klub a adaptační skupinu, které fungovaly od března do srpna 2022. Založila je pro nově příchozí děti z Ukrajiny v souvislosti s probíhajícím válečným konfliktem. V projektu zúročila svoje zkušenosti ze zahraničí i ze speciálního školství. Za důležitý faktor pro realizaci podobné aktivity považuje empatii vůči uprchlíkům. Výraznou pomocí byla předchozí zkušenost zaměstnanců školky s dětmi s odlišným mateřským jazykem.

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Video: Založení adaptační skupiny v mateřské škole a online supervize – tipy z praxe

Vedení MŠ Větrná v Českých Budějovicích se k pomoci uprchlíkům z Ukrajiny rozhodlo postavit čelem. Od března do srpna 2022 mohly děti a rodiče využít v rámci MŠ školní klub a adaptační skupinu. Metodickou podporu při zakládání skupiny poskytlo krajské pracoviště NPI ČR. Vedoucí pracoviště Edita Nevoralová přibližuje zkušenosti se zakládáním adaptační skupiny a také s online supervizí, kterou nabízeli učitelům ve školním roce 2021/22. Častým tématem supervize byla podpora žáků s OMJ.

Musíte být psychologem, utěšovatelem i pomocníkem, říká učitelka Veronika Novoselová

Děčín, Praha, Olomouc. Jak cizince vtáhnout do hry? - Kopie

Děčín, Praha, Olomouc. Jak cizince vtáhnout do hry?

Intenzivní kurzy. Dvacet hodin češtiny týdně

Děti mají ambice, my se je snažíme naplnit. Učíme pedagogy, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem, říká koordinátor

Výuka žáků s odlišným mateřským jazykem má svá specifika. Nejde jen o to, aktivně je zapojit do procesu učení. Je třeba žákům i jejich rodičům poskytnout zázemí a srozumitelné informace. Oporou může být i školní psycholožka. Školy mohou na podpůrné programy čerpat dotace. Koordinátor péče o žáky s OMJ Martin Šuk uvádí příklady efektivních kroků ze své čtyřleté praxe.

Děti se z emocí mohly vymalovat

„Někdo má strach a někdo ne. Nic z toho není špatně“

„Nevíme, co bude dál, ale ve škole se nám líbí“

Je to jako vyučování v malotřídní škole, říká učitelka

Studenti zvažují nástup do armády

Jak se daří začleňování dětí přicházejících z Ukrajiny v rodinné základní škole

Absence se na Ukrajině tolik neřeší, často stačí SMS od rodičů

Láme se to už v první hodině, říkají autoři kurzu češtiny